Onze maatschappij is toe aan het dienend maken van systemen in plaats van leidend. Aan het centraal stellen van de mens. Van mensen vraagt dit eigenaarschap en een holistische benadering van het leven.
Onderwijs vraagt in mijn ogen om slagkracht en vernieuwing en niet om kramp en angst. Ik ben ruim 20 jaar werkzaam als schoolleider op vernieuwingsscholen in het Primair Onderwijs. Dat combineer ik met advies en coaching aan politici, besturen, directeuren en teams die hun onderwijs anders willen organiseren. Die bijvoorbeeld los willen komen van klassikaal onderwijs en de koppeling van leerstof aan leerjaren. Scholen dus die de ruimte willen en durven pakken om echt te kijken naar het kind en die systemen daar ondergeschikt aan maken. Scholen die ontwikkelingsgericht willen gaan werken. Die af willen van een organisatie via vaststaande, bureaucratische structuren en die liever buiten de lijntjes willen kleuren. Ik zie namelijk dat steeds meer scholen aangeven dat het huidige systeem niet werkt en niet meer klopt. Veel mensen passen niet meer in hokjes. Iets dat ik ook bepleit en verspreid richting politiek en media. Samen met steeds meer anderen laat ik graag zien dat het anders kan.
Graag kom ik met je in gesprek over wat ik kan betekenen:
➜ Als zelfstandig onderwijsadviseur
➜ Als Coach of begeleider ( o.a. van leidinggevenden en startende directeuren)
➜ Als sparringpartner
➜ Als inspirator of motivator
Momenteel begeleid ik een groot IKC bij een vernieuwingstraject (Kernconcepten en thematisch onderwijs in de middagen), tevens begeleid ik elders een aantal individuele leerkrachten, een directeur en een aantal directeuren in opleiding (voor de Master Educational Leadership van Saxion). Wellicht kan ik ook iets betekenen voor jou of voor jouw school. Denk aan vernieuwingstrajecten, het koppelen van vernieuwing aan eigenaarschap of opbrengstgericht werken, visietrajecten, enz. Momenteel zijn wellicht ook NPO-middelen te benutten.
Vanuit mijn ruime ervaring als leidinggevende en als onderwijsvernieuwer kijk ik het liefst naar maatwerk.
In 2021 verrichtte ik onder andere werkzaamheden voor de Stichting Poolsterscholen als directeur en als zelfstandige voor de Master Educational Leadership bij Saxion Hogescholen als docent van de leerlijn “Leren en begrijpen van mensen” en voor de KPC Groep als begeleider.